PRESS

19/5 2022 Pressmeddelande för fri publicering – FUNERAL FOLK- ett musikaliskt möte mellan himmel och jord

Den 6 juli släpps skivan Funeral Folk, ett musikaliskt samarbete mellan tonsättaren Maria W Horn och violinisten, sångerskan och tonsättaren Sara Parkman, där de tillsammans utforskar dödens musikaliska fenomenologi.


Funeral Folk
 är ett musikaliskt möte mellan himmel och jord, där allt från sakrala sånger och minimalistisk spektralmusik till hornlåtar, folkmelodier från Ångermanland och finsk black metal får ta plats. Musiken framförs med en sällsam instrumentation bestående av synthar, cittror, vevlira, gitarrer och mellotroner, samt röster och rostiga koskällor.

Funeral Folk är ursprungligen komponerad för Funeral, en dansföreställning av Mattias Lech och Lisen Ellard, som handlade om sorgeprocesser och begravningsriter och deras funktion i en avritualiserad och döende civilisation. Som en del av arbetet med föreställningen Funeral träffade gruppen den karelska gråterskan Pirkko Fihlman för att ta del av hantverket bakom lamentering – sorgesånger. Dessa har traditionellt använts för att kanalisera kollektiv och personlig sorg, samt sjungits vid begravningar för att vägleda den avlidne på sin sista resa. Musiken som nu presenteras på skivan Funeral Folk är en utökad och omarrangerad version av det material som framfördes under föreställningen.

Maria och Sara kommer både från Härnösand och deras musikaliska relation sträcker sig tillbaka till tonåren då de spelade i samma band, där folkmusik och rock blandades med influenser från progressiv musik från norra Sverige. Mer än ett decennium senare sammanstrålar de nu i Funeral Folk!

 

Maria W Horn är tonsättare och arbetar med allt ifrån analoga syntar, stråkinstrument och orgel, till vokal- och kammarmusik. Hennes musik bygger ofta på minimalistiska strukturer och utforskar musikens inneboende spektrala egenskaper.

Sara Parkman är violinist, sångerska och tonsättare med fokus på svensk folkmusik. På hennes senaste album Vesper bearbetar hon sitt kristna arv och den sakrala musik som varit en del av hennes familjs musicerande i flera generationer.

Funeral Folk ges ut tillsammans av skivbolagen Supertraditional och XKatedral. Supertraditional ger ut traditionell folkmusik inspirerad av samtiden medan XKatedral fokuserar på nutida konstmusik.

Pressbild av Gustav Broms. Hämta här.

För mer information kontakta gärna:
Maria W Horn, xmariawhornx@gmail.com

Nedladdningsbara bilder för fri publicering

Nedladdningsbara bilder för fri publicering

23/5 2022 Pressmeddelande för fri publicering – Världspremiär för MEDELGYMPA

Den 2 juni är det premiär för scenkonstgruppen Johanssons pelargoner och dans nya föreställning Medelgympa. Medelgympa är både en scenkonsthändelse och ett gympapass – publiken deltar i föreställningen och gympar tillsammans. Premiären sker utomhus i Observatorielunden i Stockholm i samarbete med Weld och följs av en turné i Sverige.

Medelgympa är resultatet av ett utforskande av gympa som kroppslig praktik och som samhälleligt fenomen. I föreställningen intresserar sig Johanssons pelargoner och dans för den samvaro som kan uppstå under ett gympapass. Alla olika kroppar, åldrar och tempon som svettas tillsammans till dånet av dunkande bas och hurtiga instruktioner. Det kollektiva ruset. Tacksamheten. Medelgympa är Johanssons pelargoner och dans hyllning till gympan, för att de älskar den!

Medelgympa bygger på publikens aktiva deltagande – guidade av en gympaledare och av instruktioner i hörlurar som publiken bär genomgående i verket. Föreställningen är skapad för en åldersmässigt bred publik, från ungdomar till seniorer, precis som det kan var på ett gympapass. 

MEDELGYMPA är din allsidiga tränings- och konstupplevelse. Inget för dig som hatar gympa. Vi gympar till riktigt vanlig gympamusik och om du vill kan det bli svettigt. Plocka fram din metaforiska machete. Landa till ljudet av knakande trä. Låt din kropp bli en marshmallow i en kopp varm choklad. MEDELGYMPA är gympan som uppmuntrar lathet. Det är gympa deluxe. 

Medelgympa har premiär i Observatorielunden i Stockholm torsdagen den 2 juni kl. 18 och spelas även fredagen den 3 juni kl. 18. Publiken samlas på Weld på Norrtullsgatan 7 och promenerar tillsammans till spelplatsen. I Medelgympa är publiken med och rör på sig och ombeds därför komma i bekväma kläder och skor. Medelgympa passar personer från ca 13 år och uppåt och genomförs på svenska. Boka biljett här. https://book.weld.se/

Speldatum: 2-3 juni – Weld/Observatorielunden, Stockholm, 5 juni – Gula villan i Järna, 6 juni – Midsommargården, Stockholm, 11 juni – Rådsparken, Huddinge, 12 juni – Hågelbyparken, Botkyrka, 17 sept – FLOCK, Falun, 8 okt – Uppsala Konsert & Kongress.

Johanssons pelargoner och dans är en scenkonstgrupp och produktionsplattform med mer än tio års erfarenhet inom scenkonst och danspedagogiskt arbete. De skapar scenkonst där publiken görs delaktig och där fokus ligger på den kroppsliga erfarenheten hos de som deltar. Johanssons pelargoner och dans gillar det breda, snälla och intuitiva. Deras arbete riktar sig oftast till barn och unga, med ett stort intresse för det pedagogiska mötet, oavsett målgrupp.

Hemsida:www.pelargonerochdans.se

Koncept, manus och koreografi: Anna Haglund, Annica Styrke, Ellen Söderhult & Karin Wiklund Ljuddesign: Anna Haglund Scenografi och kostym: Tove Dreiman Performer: Ellen Söderhult Foto: Chrisander Brun Produktion: Johanssons pelargoner och dans

Medelgympa genomförs med stöd av Kulturrådet, Region Stockholm, Norrlandsoperan/Dans i Västerbotten, Skellefteå kommun, Sala kommun, Gula villan/Södertälje kommun, Danscentrum Stockholm och Huddinge kommun.

19/5 2022 Pressmeddelande för fri publicering – JUKKA RINTAMÄKI RELEASES NEW MUSIC

PULSAR by Jukka Rintamäki will be released on all digital streaming services on May 25. The music is industrial and electronic, recorded in Rintamäki’s studio in Stockholm. Rintamäki describes PULSAR as a kind of primitive electronic music that still has a high tech stellar sound.
The music consists mostly of pure electrical sounds from either my Pulsar-23 drum machine, or sounds I’ve sampled with my dictaphone during the past years, says Jukka Rintamäki. Music that sounds a bit like some sort of ancient gigantic creatures struggling to move forward.
Jukka Rintamäki is a composer producing music for film and theater, as well as many other projects. Games he has produced music for are among other Battlefield 3 and Battlefield 4. Jukka Rintamäki is also a well-known name in the field of contemporary dance where he has created music for more than 30 dance performances by the prominent choreographers Helena Franzén, Kenneth Kvarnström, Virpi Pahkinen and Zvi Gotheiner.

Secret pre-listening (not for sharing) here.

Learn more about Jukka Rintamäki here.

Instagram here.
For more information, please contact:
Jukka Rintamäki, jukka@jukkarintamaki.com

Nedladdningsbara bilder för fri publicering

26/4 2022 JOHANSSONS PELAGONER OCH DANS – Barn och unga skapar interaktiv scenkonst på bibliotek

Barn och unga ska känna att de har tillgång till sina bibliotek! Det är syftet med Johanssons pelargoner och dans nya projekt Folk//Bibliotek som vänder sig till 10-15-åringar, som får uppleva platsspecifika, interaktiva scenkonstverk på folkbibliotek över hela landet, med premiär den 28 oktober på Uppsala Stadsbibliotek.

Snart kommer barn och unga över hela landet att kunna utforska sina folkbibliotek genom att delta i ett nytt scenkonstverk där de interagerar med varandra, böckerna och biblioteket. Istället för att bara vara besökare, kommer 10-15-åringarna att lära känna biblioteken genom att gemensamt skapa ett scenkonstverk – tillsammans med scenkonstgruppen Johanssons pelargoner och dans.

Barnen och de unga deltar i scenkonstverket genom att följa instruktioner i hörlurar och röra sig runt i biblioteksmiljön. Synkroniserade ljudspår tajmas med varandra och situationer skapas där publikdeltagarna samspelar och interagerar med varandra, med platsen och med böckerna.

– Vi arbetar alltid med delaktighet och medskapande, säger Annica Styrke, verksamhetsledare Johanssons pelargoner och dans. Publiken är inte åskådare, utan medskapare, vilket förskjuter makten och ger barnen och de unga ansvaret att själva konstruera och omforma verket tillsammans. De kommer också att vara delaktiga i den konstnärliga processen genom workshops och provföreställningar.

Premiären sker på Uppsala Stadsbibliotek 28-29 oktober och sedan följer premiärer på andra folkbibliotek i landet under våren 2023, bl.a. på Kungsholmens bibliotek i Stockholm, Kiruna Stadsbibliotek, Arboga stadsbibliotek, Biblioteken i Malmö och Göteborgs Stadsbibliotek.

Verket skapas under 2022 tillsammans med elever från grundskolor i Uppsala. Projektet görs i samarbete med Stadsbiblioteket i Uppsala och Uppsala Stadsteater.

– Vi tycker att det är spännande att få ge barn och unga en annan ingång till biblioteket, där de själva blir delaktiga, och förhoppningsvis känner ett ägandeskap av biblioteksrummet som de inte känt tidigare, säger Julia Sverke, producent Stadsbiblioteket i Uppsala.

Projektet är huvudsakligen finansierat av Postkodstiftelsen som bidrar med 1,8 miljoner.

– Att ha tillgång till och kunna tillgodogöra sig information och kunskap är viktigt verktyg för att formulera och göra sin röst hörd, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Postkodstiftelsen. Vi är därför stolta över att stötta Johanssons pelargoner och dans som på ett kreativt sätt, via biblioteken, vill öka barn och ungas läsande och tillgång till böcker. Det kommer att bli ett nöje att följa projektet.

Koncept och koreografi: Anna Haglund, Annica Styrke och Karin Wiklund

Dramatiker: Gustav Tegby

Samarbetspartners: Uppsala Stadsteater, Stadsbiblioteket i Uppsala, Internationella biblioteket på Kungsholmens bibliotek i Stockholm, Kiruna Stadsbibliotek, Umeå Stadsbibliotek, Arboga bibliotek, Biblioteken i Malmö, Göteborgs Stadsbibliotek, Skellefteå Stadsbibliotek och Täby bibliotek.
Bidragsgivare: Postkodstiftelsen och Kulturrådet.

Planerad spelperiod: löpande premiärer under hösten 2022 och våren 2023

Om Johanssons pelargoner och dans

Johanssons pelargoner och dans är en scenkonstgrupp och en produktionsplattform. De skapar scenkonstverk där publiken görs delaktig och där fokus ligger på den kroppsliga erfarenheten hos de som deltar. Johanssons pelargoner och dans arbete riktar sig oftast mot barn och unga och de har ett stort intresse för det pedagogiska mötet, oavsett målgrupp. Sedan 2009 håller de i workshops, turnerar, föreläser och driver projekt. Johanssons pelargoner och dans är grundat av och arbetar med danspedagoger, koreografer och dansare. Läs mer på Johanssons pelargoner och dans hemsida här.

Pressbilder av Anna Haglund – hämtas här.

22/4 2022 Pressmeddelande för fri publicering – Daniel Karlsson Trio ger konserter i Berlin och Frankfurt

Daniel Karlsson Trio är ett hett namn inom jazzen, inte bara i Sverige utan även i Europa. Trions musik beskrivs som distinkt och extrovert, tydligt influerad av 60-talsjazz, soul och pop, men med en tydlig nordisk prägel. Den 4 maj spelar trion på Zig Zag Jazz Club i Berlin och den 5 maj på Romanfabrik i Frankfurt, och bjuder på låtar från det allra senaste albumet inspelat under våren.

Onsdag 4 maj, 20.00 – Zig Zag Jazz Club, Hauptstr. 89, Berlin

Torsdag 5 maj, 20.00 – Romanfabrik, Hanauer Landstraße 186, Frankfurt

Daniel Karlsson Trio består av Daniel Karlsson, piano, Christian Spering, kontrabas och Fredrik Rundqvist, trummor. Trion slog igenom 2013 med debuten Das Taxibåt och har sedan dess etablerat sig som en av de mest intressanta konstellationerna i svensk och europeisk jazz. Trion turnerar mycket flitigt, både i Sverige och internationellt och spelar alltid nytt, egenskrivet material av Daniel Karlsson. Från scenen bjuder trion på en stark närvaro, lekfulla improvisationer och en passionerad musikalisk djärvhet. Musiken upplevs som innerlig, lyrisk, lekfull och orädd. Och konserterna som resor där trion berättar historier och där publiken tas med till destinationer även utanför jazzens domäner.

Daniel Karlsson Trio har sedan debuten släppt sex album och blivit belönade med Grammis, Jazzkatt, Gyllene Skivan m.m. 2021 fick Daniel Karlsson även ta emot Svensk Jazz utmärkelse Jazzkannan. Programmet för konserterna i Berlin och Frankfurt innehåller nytt material från den kommande skivan, som spelas in i Daniel Karlssons hem och studio på Runmarö i Stockholms skärgård under våren, samt några höjdare från de tidigare skivorna.

Daniel Karlsson (f. 1973) är en samtida jazzpianist och bandledare, flerfaldigt belönad och prisad för sin musik. Karlsson är aktiv både i Sverige och internationellt genom samarbeten med välkända artister och turnéer med egna projekt. Han är en av grundarna av den framgångsrika svenska jazzgruppen Oddjob, medverkar i Magnus Öström Band och släpper ny musik i ljusets hastighet med Daniel Karlsson Trio. Karlsson har också haft nära samarbeten med Till Brönner, Nils Landgren, Viktoria Tolstoy och Rigmor Gustafsson.

Internationella pressröster:

”Karlsson’s melodic, flowing solo places him in a lineage that stretches from Keith Jarrett

through Brad Mehldau to Esbjorn Svensson” All About Jazz (US)

”Fusion tinged power jazz!” London Jazznews (GB)

”Musik wie ein Reisebericht.” Schwäbische Zeitung (DE)

”Traumatisch schön” KultKomplott (DE)

“Five words to sum it up? Riveting. Cool. Playful. Unconventional. Most of all, enjoyable” Kind of Jazz (GB)

Pressfoto: Johan Bergmark.

För mer information kontakta gärna:

Magnus Lunay, project manager & producer, Nordberg Movement
magnus.lunay@nordbergmovement.se

DANIEL KARLSSON TRIO – FACEBOOK

DANIEL KARLSSON TRIO – SPOTIFY

Nedladdningsbara bilder för fri publicering

Nedladdningsbara bilder för fri publicering

4/4 2022 Pressmeddelande för fri publicering – Tre gånger Björn Säfsten på MDT i vår

MDT visar två verk av koreografen Björn Säfsten under april och bjuder samtidigt in 65+are till en studiecirkel om koreografi och rörelse.
This That Unravels, 21–24 april.
Lost Night, 28 –30 april.
Samtal och rörelse för dig som är 65+, 4–6 maj.
Dans- och koreografiscenen MDT på Skeppsholmen presenterar en världspremiär och ett tidigare verk av koreografen Björn Säfsten. Det helt nya verket “This That Unravels”, som har sin utgångspunkt i mönster, har premiär veckan innan Björn Säfstens ”Lost night” från 2020 visas på MDT.

 

This that Unravels – Världspremiär för nytt verk för fem dansare
– Ända sedan barnsben har jag varit fascinerad av mönster, en logik som repeteras i oändlighet, utan tydlig början och slut. Det kändes som att jag i ett mönster kunde få en upplevelse av evigheten, säger koreograf Björn Säfsten om “This That Unravels”.
Till processen har Björn Säfsten bjudit in dansarna Pär Andersson, Yared Tilahun Cederlund, Daniella Eriksson, BamBam Frost och Maia Means, som har arbetat fram föreställningen i studion under hösten 2021 och våren 2022.
Kostymen till “This That Unravels” skapas av den hyllade danska duon KasperSophie. Originalmusik komponeras av KABLAM. I detta verk arbetar Björn Säfsten också återigen med ljussättaren Susanna Hedin.

 

Lost Night – äntligen Stockholmspremiär
I “Lost Night” närmar sig Björn Säfsten och dansarna Sophie Augot, Alexander Gottfarb och Marianne Kjærsund en känsla av förlust. Ord, ljud, sång och rörelse används för att ta in och sjunga ut koreografin, i en blandning av knivskarpt allvar och lätt humor. Verket hade premiär i februari 2020 på Atalante i Göteborg. Nu är det äntligen dags för Stockholmspubliken att ta del av verket.
Workshops för personer över 65 år i samarbete med ABF
I samband med de båda föreställningarna bjuder Björn Säfsten och ABF in till workshops. De som vanligtvis sitter i publiken och undrar varför det ser ut som det gör på scenen, får under en dag chansen att göra en fysisk djupdykning in i den samtida dansen. Detta är ett fantastiskt sätt att få inblick i en koreografs arbete och på ett lättsamt och roligt sätt lära sig mer om samtida dans. Genom att testa på arbetssättet lär du känna idéerna bakom koreografen Björn Säfstens koreografi och få en fördjupat förståelse för den samtida dansen i stort. Ingen tidigare erfarenhet krävs, bara en nyfiken kropp.

 

Om Björn Säfsten
Björn Säfsten är koreograf baserad i Stockholm. Hans verk kännetecknas av ett nyfiket utforskande av symboler och det alldagliga där rörelser transformeras till nya representationer och får ny innebörd. På scen blandas flera uttrycksmedel såsom gest, röst och under senare år även text och sång. Långa processer leder fram till verk fyllda av närvaro, misslyckanden, igenkänning och allvar. Allt inbäddat i ett detaljrikt, utmejslat rörelsematerial.
Säfsten har arbetat som dansare och koreograf sedan sin examen 2003. Han vann tävlingen Koreograf 2007 som anordnades av Dansens hus och Kenneth Kvarnström med verket In Trembling Space. 2008 mottog han Umeå Folkets Hus pris Guldäpplet och 2009 det prestigefyllda Birgit Cullberg-stipendiet. Han arbetade 2012 – 2015 med ett fyraårigt forskningsprojekt på Umeå Konsthögskola tillsammans med filosofen Per Nilsson.
Sedan 2015 har Säfsten i olika format presenterat sitt eget och andra konstnärers arbete genom Säfsten Produktion som är en plattform för koreografiskt skapande och utforskande. 2018 och 2020 var han initiativtagare och arrangör av praktikdelning-festivalen Within Practice i samarbete med SKH och MDT. Han har genom åren arbetat med flera olika konstnärer och organisationer som till exempel Skånes Dansteater, Cullbergbaletten, Regionteater Väst samt skapat sina egna verk.
Mellan åren 2010 – 2020 har hans verk bland annat presenteras på Dansens hus, MDT och Magasin 3 I Stockholm, Inkonst, Atalante, Norrlandsoperan i Sverige och internationellt Tanz im August, Judson Church , Usine C, Laban, La Briqueterie, La Casa Encendida, Sala Hiroshima, Centro Parraga och AADK.

 

This That Unravels
Koreografi: Björn Säfsten, i nära samarbete med dansarna
Dansare: Pär Andersson, Yared Tilahun Cederlund, Daniella Eriksson, BamBam Frost and Maia Means
Musik: KablamKablam
Ljusdesign: Susanna Hedin
Kostymdesign: KasperSophie
Produktion: Säfsten Produktion och Nordberg Movement
Samproduktion Säfsten Produktion, MDT och Rum för dans.
Produktionen genomförs med stöd av Kulturrådet, Stockholms Stad och Region Stockholm.

 

Lost Night
Idé och koreografi: Björn Säfsten i nära samarbete med dansarna.
Dansare: Sophie Augot, Alexander Gottfarb, Marianne Kjærsund.
Kompositör: Hans Appelkvist. Ljusdesign: Susanna Hedin.
Föreställningsproducenter: Anja Arnquist, Magnus Nordberg.
Produktion: Säfsten Produktion & Nordberg Movement.
Med stöd av Kulturrådet, Stockholm Stad, Konstnärsnämnden. Samproduktion med NorrlandsOperan och MDT. Residens hos MDT och Arbetssplatz Wien.

 

Samtal och rörelse för dig som är 65+ med koreografen Björn Säfsten

 

För pressbiljetter, intervjuförfrågningar och pressbilder
kontakta kommunikatör Anna Wallgren; anna.wallgren@mdtsthlm.se
T: 073-951 79 68

18/11 2021 Pressmeddelande för fri publicering –  Andersson Dance and Jonathan Morton: Partita no.2 – sei solo

För recensionsbilder klicka här!

Den 26 november är det premiär för Partita no.2 – sei solo på Dansens Hus i Stockholm. Partita no.2 – sei solo är ett verk skapat i ett samarbete mellan koreografen Örjan Andersson och violinisten Jonathan Morton från Scottish Ensemble i Glasgow. Verket spelas på Dansens Hus t.o.m. den 5 december, samt hos samproducent Norrlandsoperan i Umeå där det framförs den 1 december.

Fem speciellt utvalda dansare. En av samtidens främsta violinister. I Partita no. 2 – sei solo får vi ta del av koreografen Örjan Anderssons särskilda förmåga att göra dans och musik till en sömlös kropp.

Vi möter den solitära människan. Avskalad och utelämnad. Hennes öde vävs samman med violinisten Jonathan Mortons tolkning av Bachs vemodiga solostycke ”Partita no. 2”. Tillsammans med ljudkonstnären BJ Nilsens inspelningar från ett nedstängt Amsterdam växer ett sublimt landskap fram. Vi rör oss, i hisnande hastighet, mellan det lilla intima, till svindlande högt belägna platser. En auditiv mental resa mellan nuet till det sedan urminnes tider försvunna.

Idén till verket formades under vintern 2021 i Stockholm då en känsla av undantagstillstånd rådde på grund av pandemin, säger Örjan Andersson. En kollektiv isolation, tristess och ensamhet som tvingade oss alla in i ett nytt tillstånd. En ny tillvaro – ett nytt skapade.

Partita no.2 – sei solo är en fortsättning på ett pågående samarbete mellan Andersson Dance och Scottish Ensemble och följer verken Goldberg Variations – Ternary patterns for insomnia (2015) och Prelude – skydiving from a dream (2019).

Koreografi Örjan Andersson
Violinist Jonathan Morton
Dans Ashley Wright, Jim De Block, Takuya Fujisawa, Johanna Wernmo, Emilia Fridholm
Ljuddesign BJ Nilsen
Musik JS Bach
Scenografi, ljusdesign Chrisander Brun
Kostymdesign Jenny Nordberg
Foto Chrisander Brun

Produktion
Ina Sletsjøe / Andersson Dance
Magnus Nordberg / Nordberg Movement

Samproduktion Andersson Dance, Scottish Ensemble, Dansens Hus, Norrlandsoperan.
Med stöd av Kulturrådet, Stockholms Stad, Region Stockholm och Creative Scotland.
På turné med Dansnät Sverige hösten 2021.

Presskontakt:
Magnus Nordberg, Nordberg Movement, magnus@nordbergmovement.se, +46 (0)70-450 70 60, nordbergmovement.se
Susanne Wibert, Kommunikationschef Dansens Hus, susanne.wibert@dansenshus.se, +46 (0)733-12 14 93


Om Jonathan Morton:
Jonathan Morton trivs lika bra med gammal som ny musik och samarbetar gärna med musiker och artister från olika traditioner. Han är konstnärlig ledare för Scottish Ensemble, där hans eklektiska och engagerande programplanering får lovord av en internationell publik, och där han erbjuder nya perspektiv på välkänd repertoar och främjar nya verk. Under hans ledning har Scottish Ensemble i allt större utsträckning samarbetat med andra konstformer som dans, bildkonst och teater. Bland de senaste kritikerrosade projekten finns 20th Century Perspectives med konstnären Toby Paterson, Goldberg Variations – ternary patterns for insomnia med Andersson Dance och Anno med Anna Meredith och Eleanor Meredith.

Morton är också försteviolinist i London Sinfonietta, där han har fått möjlighet att arbeta nära många av dagens ledande kompositörer och artister, däribland Steve Reich, Harrison Birtwhistle, Mica Levi, Oliver Knussen, Marius Nesset, Jonny Greenwood, Louis Andriessen, Thurston Moore, John Woolrich, Martin Suckling och Tyondai Braxton.

Jonathan Morton har bjudits in som gästledare till grupper som BIT20 i Bergen, Orchestre de Chambre de Paris, Scottish Chamber Orchestra, City of London Sinfonia och Musikkollegium Winterhur. Han är engagerad i att utbyta idéer med nästa generations stråkspelare och har lett projekt vid Royal Northern College of Music, Royal College of Music, Royal Conservatoire of Scotland och University of Auckland.

Morton bidrar även regelbundet till film- och TV-soundtracks i Abbey Road Studios och Air Lyndhurst Studios, där han leder studioorkestrar för filmkompositörer som Dario Marianelli, Rael Jones och Patrick Doyle. Alex Heffes, Jóhann Jóhannsson, Christian Henson, Craig Armstrong, Joby Talbot och Laurent Eyquem. Han spelar också med Colin Currie Group i Europa och Japan.

Om Andersson Dance:

Örjan Andersson är en av Sveriges mest uppmärksammade koreografer och leder sedan 1996 sitt egna kompani Andersson Dance. Efter framgångsrika år som dansare på Östgötabaletten och Batsheva Dance Company i Israel, debuterade han som koreograf på 90-talet. Hans första stora beställningsverk för Cullberg och Dansens hus blev en succé och öppnade dörrar internationellt. Efter det har han skapat verk för många av de stora danskompanierna, såsom Cullbergbaletten, Kungliga Operan och Göteborgsoperan. I internationella sammanhang har Örjan Andersson arbetat med till exempel Nederlands Dans Theatre och Compañía Nacional de Danza i Madrid.

På senare år har arbetat i flera gränsöverskridande samarbeten med skådespelare, dansare och musiker både inom ramen för Andersson Dance men också på Dramaten i Stockholm, Folkteatern i Göteborg, Folkoperan i Stockholm och på Helsingborgs Stadsteater.

Andersson Dance har varit ett återkommande inslag på Dansens Hus sedan husets första säsonger. Andersson Dance har under senaste åren turnerat till Storbritannien, Tyskland, Belgien, Norge, USA och Kina med bland annat det hyllade verket Goldberg Variations – Ternary patterns for insomnia som gästspelade på Dansens Hus 2015.

Nedladdningsbara bilder för fri publicering

9/9 2021 Pressmeddelande för fri publicering – BJÖRN SÄFSTEN, I SJÄLVA VERKET

Ett solo, en monolog, en dans och en föreläsning. 

Koreografen och dansaren Björn Säfsten och Riksteatern bjuder in till ett personligt, finurligt och visuellt slående perspektiv på vad dans kan vara. Föreställningen I själva verket är ett tankeväckande universum av personliga iakttagelser, minnen och tankar kring koreografi och rörelse. Den 24 september – 9 oktober är det äntligen dags för I själva verket att visas på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm och sedan väntar en turné i Sverige med Riksteatern.

Varifrån kommer rörelserna i den samtida dansen, hur kan de tolkas och finns det ett rätt sätt att förstå dans? Under många års samtal med människor i Sverige kring dans och koreografi, mellan föreställningar, under workshops och i fika-rummet, växte idén hos koreografen och dansaren Björn Säfsten att skapa en föreställning som undersöker och gestaltar publikens frågeställningar kring dans. I själva verket är på samma gång ett solo, en monolog, en dans och en entusiasmerande föreläsning. Föreställningen filmades också i våras då det stod klart att pandemin omöjliggjorde en fysisk premiär. Den filmade versionen gick att streama via Riksteater Play och blev mycket uppskattad.   

I själva verket åker nu på en Riksteaterturné, som inleds med åtta föreställningar på Kilen / Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm den 24-25 september kl. 18,
1-2 oktober kl. 18den 3 oktober kl. 16 och 7-9 oktober kl 18. Läs mer och boka här! 

I föreställningen arbetar Björn Säfsten nära ett flertal andra danskonstnärer: Anja Arnquist är medskapare till I själva verket och har länge varit Säfstens nära samarbetspartner. Fredrik Quinones kommer in som expert på voguing och frågor kring identitetspolitik, Chrysa Parkinson som expert på dansbegreppet Front och koreografen Gunilla Heilborn som dramaturg.

Björn Säfsten är koreograf baserad i Stockholm. Hans verk kännetecknas av ett nyfiket utforskande av symboler och det alldagliga där rörelser transformeras till nya representationer och får ny innebörd. På scen blandas flera uttrycksmedel så som gest, röst och under senare år även text och sång. Långa processer leder fram till verk fyllda av närvaro, misslyckanden, igenkänning och allvar. Allt inbäddat i ett detaljrikt, utmejslat rörelsematerial. Härnäst skapar han ett nytt gruppverk med premiär på MDT och nästa sommar ett nytt samarbete med dansensemblen vid Regionteater Väst.

Medverkande
Björn Säfsten

Konstnärligt team
Koreografi och text: Björn Säfsten
Koreografi, text, repetitör: Anja Arnquist
Scenografi: Joakim Nyström
Ljusdesign: Anton Andersson
Ljuddesign: Hans Appelqvist
Dramaturg: Gunilla Heilborn
Konstnärlig expert voguing: Fredrik Quiñones
Samtalspartner under processen: Chrysa Parkinson 

Producent Säfsten Produktion/Nordberg Movement: Magnus Nordberg

I själva verket är en samproduktion mellan Riksteatern och Säfsten Produktion.

Säfsten Produktion genomför I själva verket med stöd av Kulturrådet, Stockholms Stad och Region Stockholm.

Presskontakt:
Magnus Nordberg, magnus@nordbergmovement.se, +46 (0)70-450 70 60, nordbergmovement.se

Läs mer om Björn här
Läs en intervju med björn här

20/8 2021 Pressmeddelande för fri publicering – Koreografen Stina Nyberg dubbelt aktuell med två premiärer i september

Den 4 september fortsätter utvecklandet av verket Make Hay While the Sun Shines på Sveriges nya dansfestival Brådjupa Blekinge Dansfestival i Karlshamn. Verket, som visats i flera olika versioner under 2019-2021 på bland annat MDT i Stockholm och La MaMa i New York, samt blivit en dansfilm, får nu inomhuspremiär med publik. 

För Riksteatern skapar Stina Nyberg i september ett helt nytt verk – Lucky Numbers. I Lucky Numbers möter vi två dansare som rör sig till musiken, till varandra, till en inre känsla och i en föreställd värld.


Make Hay While the Sun Shines 4 september på festivalen Brådjupa

Verket Make Hay While the Sun Shines presenteras inomhus den 4 september kl 19 på BRÅDJUPA Blekinge Dansfestival. Festivalen äger rum 1-5 september på Lokstallarna i Karlshamn och bjuder på föreställningar, workshops, dansklasser och konstnärssamtal. Läs mer här.

Make Hay While the Sun Shines är en dans i ständig förändring. Den säger ja till det vardagliga och det okända, till minnen av dans och till verklighetens kaos. Det är en serie danser som kanske är lite som livet självt: föränderligt, fascinerande, misslyckat, snubbligt, älskvärt och oförutsägbart. Läs mer här

Verket har presenterats i olika format sedan 2019 och bland annat visats på Center for Performance Research (NYC), Performance Mix (NYC), Dans.Hall (Stockholm), La Mama Studios (NYC) och på gräsplanen utanför MDT (Stockholm).

Nytt verk Lucky Numbers har premiär den 28 september

I ett lapptäcke mellan aktioner och reaktioner rör sig dansarna Lisa Janbell och Ama Kyei på gränsen mellan bilder och upplevelser, till en pumpande rytm med ständigt föränderliga relationer. Stina Nybergs nya verk för Riksteatern är skapat i nära relation med DJ:en och kompositören rRoxymore och framförs i ett rum skapat av Josefin Hinders i samarbete med textilkonstnären Anna Nordström. Hennes Youtube-inspirerade lapptäcken ramar in rummet till en plats för gemensamma upplevelser. 

”Lucky Numbers är verkligen en duett med dansarna Lisa och Ama som huvudpersoner – som klubbkids, vänner, dansare och som människor som skapar ett rum som på något sätt vibrerar. De är upptagna med att undersöka vad det egentligen betyder att “digga” till musik och de gör det hela tiden i förhållande till varandra och till publiken som omger dem.” (Stina Nyberg)
 
Lucky Numbers ingår i Riksteaterns koreografserie. Stina Nyberg arbetade senast med Riksteatern hösten 2018 när hon turnerade med soloföreställningen Thunderstruck. Verket kommer turnera med Riksteatern. Lucky Numbers ingår i Riksteaterns koreografserie och spelas på ett tiotal orter runt om i Sverige under hösten. Stina Nyberg arbetade senast med Riksteatern 2018 när hon turnerade med soloföreställningen Thunderstruck. 

Läs mer om Lucky Numbers här
Läs mer om Stina Nyberg här.  

Nedladdningsbart material

Nedladdningsbara bilder för fri publicering

22/8 2021 Pressmeddelande för fri publicering – VIKTOR FRÖJD, FESTEN

Välkommen till FESTEN!

Koreografen Viktor Fröjds nya verk Festen är en hyllning till dansen och det sinnliga. Till människan och det gemensamma. Kanske är festen den sista fristaden där vi kan förkroppsliga en längtan som finns bortom språk och tanke. Där vi kan släppa alla krav på struktur, symmetri och mätbarhet. Den 1-2 september är det premiär för Festen på Dansstationen i Malmö. Den 7-9 september inviger Festen Dansens Hus nya scen Elverket i Stockholm, där den även visas 18-20 november. Kom som du är och var med och delta!

Festen samarbetar Viktor Fröjd med dansaren och dj’n Cheza, dansaren och cermonimästaren Yared Tilahun Cederlund och dansarna Joanna Holewa Chrona och Johanna Fröjd. Tillsammans skapar de en interaktiv föreställning där alla som deltar på Festen också är med och skapar den. Festen är den tredje delen i en trilogi som med hjälp av improvisation utforskar den sociala kraften genom ärlighet. Var dag (2017) och Tillvaron (2020) var de två första delarna. 

Viktor Fröjd har sin grund i street- och housedansen och därför är improvisationen (freestylen) utgångspunkt för hans skapande. Andra viktiga principer är ärlighet, äkthet, social kraft, gemenskap och lust. De senaste åren har Viktor Fröjds arbete kretsat kring dessa principer och koreografierna söker sig bort från det gestaltande, till en inlyssnande samvaro som skapar rum för både allvar och fest, djup och närvaro.

– Min största inspiration och kunskapskälla är streetdance-communityt, säger Viktor Fröjd. Där finns musiken, klubbarna, jamsen, fantastiska dansare och dj’s. Och inte minst den sociala aspekten. Det är en kultur som bejakar allas olikheter och där det magiska uppstår i stunden genom freestyle. 

– Mitt arbete präglas kanske framför allt av ett grävande, fortsätter han. Jag älskar housekulturen och har min teknik i housedans. Det är ett grävande i något slags puls och i något slags gemenskap. När man tar bort ord och det kommunikativa så blir det mer och mer kroppsligt, ju längre man håller på.

Viktor Fröjd skapar verk för både större och mindre scener runt om i Sverige och gör både beställningsuppdrag och egna produktioner. Han samlar samarbetspartners, på och bakom scenen, för kollektiva processer som ofta leder till interaktiva upplevelser för publiken. Dramaturgin i verken byggs kring improvisationens kraft och förståelsen för det sociala. Viktor Fröjd är utbildad vid streetdance-utbildningen på Åsa folkhögskola utanför Katrineholm och har en kandidat i danspedagogik med inriktning street från DOCH – Dans och Cirkushögskolan i Stockholm.

Läs mer här.
Läs en intervju med Viktor Fröjd här
Se en trailer här.

Koreografi, idé: Viktor Fröjd
Medskapande dansare: Joanna Holewa Chrona, Johanna Fröjd, Yared, Tilahun Cederlund, Maele Sabuni, Viktor Fröjd
Master of Ceremony: Yared Tilahun Cederlund
DJ: Maele “Dj Cheza” Sabuni
Ljusdesigner: Anton Andersson
Scenograf: Anton Andersson
Kostymdesigner: Sarah Nakiito
Dramaturgiskt stöd: Bodil Persson
Film: Gustav Ågerstrand
Produktion: Kulturföreningen Iver och Nordberg Movement
Samproduktion: Kulturföreningen Iver, Dansens Hus, NorrlandsOperan och Dansstationen.

Med stöd av Kulturrådet, Malmö Stad, Region Skåne och Konstnärsnämnden.

Pressbilden: FESTEN. Foto: Jonath Mathew. 

Presskontakt:
Magnus Nordberg, magnus@nordbergmovement.se, +46 (0)70-450 70 60, nordbergmovement.se

20/8 2021 Pressmeddelande för fri publicering – QUARTO COMMUNAL ROPE

Den 4 september är det dags för en unik rörelse genom Stockholms innerstad när performanceverket COMMUNAL ROPE iscensätts av konstnärsduon QUARTO. Under sex timmar kommer en grupp bestående av 20 dansare långsamt vandra genom Stockholms gator med ett kilometerlångt svart rep, med start från Weld vid Odenplan, vidare via Dansens Hus vid Norra Bantorget och avsluta vid MDT på Skeppsholmen. Verket livestreamas samtidigt via sociala medier. Koreografi uppstår i mötet mellan repet och människan. Kan vi tillsammans bilda en stark gemenskap som samtidigt ger oss utrymme att lösa upp personliga och kollektiva knutar? Vandra med och upplev hur vi kan röra oss i staden på ett annat sätt!

Den svensk-brasilianska duon QUARTO (Anna Mesquita och Leandro Zappala) har sedan 2011 utforskat relationerna mellan rep och koreografi med verk som Beauty of Accident (2012), Durational Rope (2014) Knot Body (2016), ropeSpace (2018), THISENTANGLEMENT (2017). För detta arbete tilldelades de 2018 Birgit Cullberg-stipendiet, svensk danskonsts mest prestigefulla utmärkelse. Med verket COMMUNAL ROPE knyter QUARTO nu ihop det tioåriga arbetet. Repet släpps fritt, för att låta sig dras och sträckas ut och färdas genom stadslandskapet.

COMMUNAL ROPE är ett verk om intimitet, lyhördhet, utsatthet, mellanmänskliga relationer, makt och kropp. I COMMUNAL ROPE vill Anna Mesquita och Leandro Zappala bland annat närma sig frågan hur vi skapar en gemensam zon inuti vilken vi kan ge oss själva tillräckligt med utrymme för att bevara den personliga sfären och ändå vara tillsammans?

COMMUNAL ROPE är också ett möte med staden. Eftersom arbetet med COMMUNAL ROPE påbörjades under pandemin framstod frågor som rörde gruppen och våra gemensamma utrymmen som mer aktuella än någonsin. COMMUNAL ROPE undersöker både hur vi förhåller oss till varandra i en grupp och hur vi förhåller oss till staden, det allmänna utrymmet som vi delar med så många andra, varje dag. Temat gemenskap manifesterar sig också i samarbetet mellan tre av Stockholms scener för samtida dans; Weld, MDT och Dansens Hus, som för första gången delar ett verk som sträcker sig mellan och knyter ihop de olika organisationerna.

Konstnärsduon QUARTO grundades 2003 av Anna Mesquita och Leandro Zappala. De bor och arbetar mittemellan två mycket skilda kulturer – Brasilien och Sverige. QUARTO ägnar sig åt en långvarig forskning tillsammans med konstnärer och forskare inom interdisciplinär konst, som involverar både teori och praktik. Engagerade i filosofiska frågor om maktrelationer och kroppens gränser, försöker de skapa tankar och subjektivitet genom en radikal, visuell och fysisk upplevelse.

I COMMUNAL ROPE samarbetar QUARTO med kandidatstudenter i Dans år 2 vid Stockholms konstnärliga högskola, samt en grupp yrkesverksamma dansare.

När: 4 september kl 13-19. Var: Verket utgår från Welds lokaler på Norrtullsgatan 7, via Dansens Hus vid Norra Bantorget till MDT på Skeppsholmen. Du väljer hur länge du vill följa med. Publikvärdar finns med under hela vandringen för att hjälpa till och informera om verket Pris: Det kostar inget att följa med på vandringen och du behöver inte förboka! Livestreaming: Vandringen livestreamas och kan följas i realtid via de aktuella scenernas hemsidor. Titta online eller via sociala medier – på QUARTOS Vimeo, hemsida eller Facebook.

Nedladdningsbart material